REFERENSER
REFERENSER FÖR LASTSÄKRING
"The NWE FIX-Road system has proved to be a very successful EN12195-2 rated high performance load securing system that continues to be customers favoured choice."
Anthony Bevan - VD, Bevan Group
"FIX load securing systems offer high performance load securing solutions for our Curtain-Siders. Manufactured to EN 12195-2, FIX systems are durable, reliable and easy to operate. FIX cargo securing systems can therefore assist with DVSA/HSL compliance. For many of our customers FIX cargo securing systems are and have been their first choice – for more than 6 years."
Andy Richardson – Engineering Director, Lawrence David Limited
CASES
FIX Road-systemet får feedback från kunden Welllogistik GmbH
Welllogistik GmbH Transport och Service är en del av Wellteam Group,
som har mer än 600 anställda. Inom detta logistikområde i företaget fokuserar man nästan bara den interna logistiken, den som krävs för att försörja egna fabriker med wellpapp, förpackning, displayer och till det egna tryckeriet.
Eftersom processoptimeringar och mål om en bättre arbetsmiljö ligger till grund för företagets filosofi, så har företaget också integrerat ett system i respektive fordon för att säkra lasten. Systemet erbjuder inte bara snabb hantering utan har också många andra fördelar.
Lastsäkringssystemet heter FIX Road och utvecklades av den finska tillverkaren NWE Network Engineering Oy Ab från Närpes. Systemet har kontinuerligt optimerats under de senaste åren.
Welllogistik har använt dessa system aktivt sedan 2012 och gav tillverkaren NWE och WISTRA (försäljningspartner för Tyskland och andra länder) öppen feedback om användningen under det dagliga arbetet.
För närvarande har vi cirka 60 system integrerade i företagets egen fordonsflotta av kapelltrailers. Systemet bidrar till en positiv atmosfär för alla inblandade, från ledning till förare.
Under det allmänna utbytet av erfarenheter kunde man känna hur mycket de står bakom FIX Road systemet.
Alla dessa fördelar kan sammanfattas enligt följande genom uttalanden från teamet:
– Inga kantskydd behövs, eftersom presenningen säkerställer en jämn ytbelastning på godset
– Samma system säkrar känsliga varor av olika slag optimalt: Pappersrullar, formatpapper, papp, papper, oktabiner, IBC, betongsäckar, stora påsar och mycket mer
– Ingen förlust eller stöld av lastsäkringsutrustning, eftersom systemet är integrerat i fordonet
– Ingen tidskrävande upprullning av lösa ändar
– Betydligt mindre olycksrisk vid lastning och lossning, eftersom det inte krävs någon klättring i lastutrymmet mellan, framför och bakom godset
– Färre skador på varorna innebär färre problem i produktionsprocessen
– Inga diskussioner med kontrollmyndigheter, eftersom systemet har testats av DEKRA och är tillverkat enligt standard 12195-2
– Mindre tidspress på föraren vid lastning och lossning. Föraren är väsentligt snabbare på att säkra och osäkra godset än vad truckföraren är vid lastnings/lossnings platserna
– Även lastplatserna välkomnar detta system. Då ett högre antal lastnings- och lossningar skulle vara möjliga om fler sådana system integrerades på marknaden
– Montering på Welllogistiks verkstad har inte heller varit ett problem. Efter att ha monterat det första systemet tar det två personer cirka 3 timmar att utrusta en komplett trailer med FIX Road. Om det inte är möjligt kan en lokal fordonsverkstad kallas in för att hjälpa till.
Last: Pappersrullar, papper
Fordon: 13,6 m lång trailer
Stor leverans till Peura-Trans Oy under våren 2020
Leveransen till Peura-Trans Oy inkluderade 30 st FIX Strap® system till 15 ekipage. Peura-Trans kör för det mesta sågvirke och styckegods i Finland och ut i Europa.
Intervju med Peura-Trans Oy:
”Som tur var hade vi ögonen öppna när en förare från ett annat företag säkrade sin last,” säger Jukka Heikkinen, transportchef på Peura-Trans Oy, ett transportföretag från Kuhmo.
Lasten hade nämligen säkrats med FIX Strap-lastsäkringsband, och efter att man tagit reda på detta dröjde det inte länge innan Peura-Trans införskaffade NWE:s FIX lastsäkringssystem till sina 15 kombinationer. Deras företag bedriver transport av främst bulkvaror, dvs. sågat virke och produkter för byggindustrin.
“FIX Strap påskyndar lastsäkrings- och lastningstiden upp till 20–30%. Isiga och smutsiga remmar som ligger längs fordonsgolven är historia. Man behöver inte längre kasta remmar över lasten, vilket förebygger arm- och axelskador hos förarna.”, fortsätter Heikkinen.
Efter att ha testat produkterna i några månader, är första intrycket mycket bra enligt Heikkinen, och de överväger att skaffa FIX Strap-lastsäkrings till alla deras framtida fordonsenheter.
Se film på FIX Strap i ekipage från Peura-Trans ▶
Last: sågade trävaror och allmänt gods
Fordon: Två 13,6 m långa släpvagnar
Dubbelleverans av automatiska lastsäkringssystem till Pohjaset Oy i april 2020
Leveransen till Pohjaset Oy omfattade automatisk lastning och Truck-Safe® lastsäkringssystem till en 14,6 m lång trailer. Trailern har ett eldrivet transportsystem på golvet och systemet är anpassat till befintliga llastningsbryggor, flera i fabriken och i hamnen. Truck-Safes patenterade tryckluftsdrivna lastsäkringssystem innebär att FIX Road® lastsäkringsduken spänns över lasten och följer dess form efter lastning. Vid lossning släpps duken upp till taket, före golven matar ut lasten till bryggan i hamnen. Detta sparar flera minuter jämfört med gamla system med luftsäckar, och gör det möjligt för kunden att utföra fler dagliga transporter. Under de första 5 månaderna har systemet använts för över 2100 laster, vilket är cirka 240 fler än det gamla systemet klarade på samma tid. Dessutom är de nya trailrarna 1 m längre än de gamla och har en maximal lastkapacitet på 40 ton.
Titta på en intervju med Risto Pohjanen om Truck-Safe®-systemet här.
Frakt: Pappersrullar från fabriken till hamnen
Transportsträcka: 7 km i Kemi, Finland
Transportfrekvens: Över 30 transporter/dag/fordon
Kapacitet: 40 t/trailer
Fordon: En trailer på 14,6 meter
Dubbelleverans till Kiitosimeon Oy, april 2017
Leveransen till Kiitosimeon Oy omfattade två Truck-Safe® automatiskt lastsäkringssystem som består av tryckluftsspännare på högra sidan av trailern. Släpvagnarna har öppningsbart tak och en öppningsbar sida för lastning. Truck-Safes patenterade upphängningssystem gör att FIX Road® lastsäkringsduken följer trailerns öppningsbara tak och kommer inte i vägen vid lastning eller lossning. Detta sparar mycket tid och möjliggör för kunden fler dagliga transporter med mindre antal transportfordon i trafiken. Med vanlig surrning skulle Kiitosimeon Oy ha behövt flera trailers för att hinna med lika många dagliga transporter.
Last: cellulosa från fabriken till hamnen
Transportsträcka: 17 km i Kemi, Finland
Transportfrekvens: över 20 transporter/dag/fordon
Kapacitet: 24 t/trailer
Fordon: Två långa trailers på 13,6 meter med HCT-tillstånd (High Capacity Transport)
Truck-Safe säkrade 40 000 laster för Tapio Ylisuvanto Oy mellan 2013 och 2017
Leveransen år 2013 omfattade ett Truck-Safe® system som byggdes med tryckluftsspännare på ena sidan av trailern och lastbilspåbyggnaden. Taket och andra sidan av trailern var öppningsbara och tillät lastningen från sidan. Truck-Safes patenterade upphängningssystem för FIX Road® lastsäkringsduken gjorde också att duken inte kom i vägen vid lastning eller lossning. På det sättet hölls duken och lastsäkringsbanden rena vilket gav dem mycket längre livslängd än traditionella lastsäkringsband. Lastbilskombinationen med Truck-Safe var i dagligt bruk i 3,5 år fram till april 2017 och levererade totalt ca. 40 000 laster. Därefter går kombinationen i reservbruk hos ett annat fraktbolag. Att uppnå samma mängd laster med manuell lastsäkring skulle ha krävt av kunden antingen mycket längre tid eller flera fordon.
Last: cellulosa från fabriken till hamnen
Transportsträcka: 17 km i Kemi, Finland
Transportfrekvens: över 20 transporter/dag/fordon
Kapacitet: 24 t/trailer, 18 t/lastbil
Fordon: trailer på 13,6 meter + lastbil på 8 meter
Dubbelleverans till Pohjaset Oy, november 2017
Leveransen till Pohjaset Oy omfattade installation av Truck-Safe®-systemet på två släpvagnar som används för flera dagliga transporter av cellulosa och sågat virke. Systemet byggdes med tryckluftsspännare på ena sidan av släpvagnen där lasten spänns fast automatiskt med hjälp av den hållbara FIX Road® lastsäkringsduken. Den upphängda lastsäkringsduken följer lastutrymmets öppningsbara tak och tillåter lastning och lossning genom ena sidan. Truck-Safe lämpar sig utmärkt för Pohjaset Oy:s behov att vid varje transport variera frakt mellan cellulosa och sågat virke. Den automatiska surrningen garanterar ett optimalt surrningsresultat varje gång.
Last: cellulosa ena vägen, sågat virke andra vägen
Transportsträcka: 110 km Kemi–Uleåborg, Finland
Transportfrekvens: 4–6 transporter/dag/fordon
Kapacitet: maximal volym 170 m3, fraktens maximala vikt 76 t cellulosa eller 70 t sågat virke
Fordon: Två långa trailers på 13,6 meter med HCT-tillstånd (High Capacity Transport)
Tre leveranser till PM Transport Ab under 2015 och 2016
PM Transport Ab har låtit installera Truck-Safe® systemet i sina tre lastbilskombinationer. Efter att de första två systemen visade sig vara en stor succé, var det snart dags för en tredje. De två första systemen som installerades under 2015 använder sig av elektriska vinschar medan det tredje systemet från 2016 består av tryckluftsspännare. Både vinscharna och tryckluftsspännarna är monterade på högra sidan av trailern och möjliggör lastning från vänstra sidan. Truck-Safes patenterade upphängningssystem gör att lastsäkringsduken följer kombinationens öppningsbara tak, vilket gör både lastningen och lossningen lättare och snabbare.
Last: cellulosa från fabriken till hamnen
Transportsträcka: 18 km i Sundsvall, Sverige
Transportfrekvens: 18 transporter/dag/fordon
Kapacitet: 32 t/lång trailer + 18 t/centralaxeltrailer
Fordon: tre långa trailers på 12 meter + tre långa centralaxeltrailers på 8 meter
Fyra nya system till UPM Rauma Paper under 2017 och 2018
NWE, i samarbete med UPM Oy och Siimet Oy, arbetar för att sätta nya standarder för automatisk lastsäkring. Med det patenterade FIX Truck-Safe® systemet sammanför NWE de saknade delarna i logistikkedjan.
Videon visar lastning och transport av pappersrullar till hamnen. Lasten kan väga upp till 42 ton. https://www.youtube.com/watch?v=TM18qy3nrW4.
Artikeln relaterad till videon finns att läsa på finska här: http://www.koneporssi.com/uutiset/paperia-maailmalle/
Lastningen har automatiserats redan tidigare och nu har även produkttransporten utrustats med modern lastsäkring. FIX lastsäkringsduk spänns över lasten med spännare som är placerade på insidan av lyftbara sidor. Dessa arbetar först när sidorna är låsta fast i golvet. I hamnen lyfts hela överbyggnaden upp så att upp till 4m höga pappersrullar kan avlägsnas. Då lyfts även spännaren, linorna och själva duken med för att ge plats åt truckar från båda sidor.
Last: cellulosa från fabriken till hamnen
Transportsträcka: 4 km i Rauma, Finland
Transportfrekvens: 1-2 laster per timme oavbrutet
Kapacitet: 42 t/trailer
Fordon: fyra 13 meter långa trailer
KONTAKTA OSS!
Vi hjälper gärna ditt företag! Ta kontakt så kan vi tillsammans arbeta fram lösningar som gynnar ditt företag och ökar välbefinnandet och säkerheten för dina förare.