UUTISET

VIIMEISIMMÄT UUTISET NWE:LTÄ

15.04.19

FIX Truck-Safe® kuormansidontajärjestelmä varmistaa Pohjaset Oy:n HCT kuljetuksen kuormat

 

– Kun aloimme suunnitella 34,5m pitkän HCT (high capacity transport) kuorma-auton hankintaa, oli alusta pitäen selvää, että auto varustetaan FIX Truck-Safe®-kuormansidontajärjestelmällä, kertoo Risto Pohjanen keminmaalaisesta kuljetusalan yrityksestä Pohjaset Oy:stä. – HCT kuorma-automme kyydissä kulkee useita kertoja päivässä 110 kuutiota puutavaraa Kemistä Ouluun ja paluukuormassa 64 tonnia sellua paaleissa takaisin Kemiin, joten nopea lastaus ja varma sidonta ovat oleellinen osa työn sujuvuutta ja turvallisuutta, hän jatkaa.

Närpiöläisen NWE Network Engineering Oy:n patentoituun FIX Truck-Safe®-järjestelmään kuuluu kuormansidontaan käytettävä peite ja ripustusjärjestelmä, sekä kiristimet, joilla peite kiristetään kuorman päälle. Kuormansidontajärjestelmän kiristys on automaattinen ja tämän kuljettaja voi tehdä maasta käsin auton vierestä vain nappia painamalla, eikä kiipeilyä kuormatilassa lastin kiinnittämiseksi enää tarvita. Tämä säästää niin kuljettajan fysiikkaa kuin parantaa hänen työturvallisuuttaan, Pohjanen kertoo. Peite myös suojaa kuormaa ja pitää kuormat tiukasti paikoillaan kuljetuksen aikana.

– Yksi suurimmista hyödyistä tässä kiinnitysjärjestelmässä on ajansäästö, Risto Pohjanen kertoo. – Kuorman lastaukseen ja manuaaliseen sidontaan kuluu tämän kokoisessa kuorma-autossa helposti jopa 1,5 tuntia. FIX Truck-Safe®-järjestelmä nopeuttaa sidonnan muutamaan minuuttiin, joten koko kuormausaika jää vain puoleen tuntiin. Jo yhdessä päivässä ajansäästö on useita tunteja ja tuote maksaa itsensä nopeasti takaisin, hän jatkaa.

Onnettomuus

Syksyllä 2018 Pohjaset Oy:n kuljetus koki vaarallisen onnettomuustilanteen. Illan viimeinen ajo, sellupaalit lastina, joutui nopeasti muuttuneesta kelistä johtuen liirtoon. Kuljettaja menetti hetkellisesti auton hallinnan ja yhdistelmän jälkimmäinen vaunu heittelehti osuen vaijerikaiteeseen. Tällä kertaa isommilta vahingoilta vältyttiin, vastaan tullut auto sai vain naarmuja kuorma-auton renkaaseen tarttuneesta vaijerista. – Kuljetuksessa olleet sellupaalit olivat liikkuneet vain 5-10 cm ja olemme vakuuttuneita, että niiden paikoillaan pysyminen vaikutti merkittävästi siihen, että kuljettaja sai auton hallinnan nopeasti takaisin eikä pahempaa onnettomuutta sattunut, kertoo Risto Pohjanen.

Tuote kuorman mukaan

NWE:llä on pitkä kokemus kuormansidonnasta niin maalla kuin merellä. Mitä tahansa kuljetat, NWE löytää kuormallesi varmimman ja parhaan sidontajärjestelmän joka turvaa kuormasi ja lisää turvallisuutta tieliikenteessä. NWE:n ja Pohjaset Oy:n välinen yhteistyö on jatkunut myös muun tyyppisten kuormien sidontaratkaisujen parissa, näistä julkaisemme toisen artikkelin myöhemmin keväällä.